Webinaria – weźmy udział w czymś ważnym
Prezentujemy autorski system zarządzania i organizacji webinariów w ramach platformy LMS BC Inter Media. Oferowany przez nas system pozwala na:
- planowanie webinariów,
- udostępnianie webinariów zarejestrowanym użytkownikom;
- przeprowadzanie webinariów dla nieograniczonej* liczby użytkowników;
- maksymalnie efektywne wykorzystanie czasu osoby prowadzącej webinarium;
- automatyczne tworzenie webinariów archiwalnych wraz z listą pytań i odpowiedzi natychmiast po zakończeniu webinarium.
* Liczba użytkowników zależna jest od wydajności serwera obsługującego platformę. W trakcie webinarium platforma nie jest obciążana streamingiem wideo.
Webinaria, czy na pewno?
Internet to medium, w którym funkcjonuje mnóstwo narzędzi pozwalających na dotarcie do odbiorców z dowolnym rodzajem wiedzy. E-learning, micro learning, mobile learning, wideo konferencje … na wszystko jest miejsce i czas, należy jedynie pamiętać, że taka różnorodność środków przekazu nie bierze się znikąd, każdy ma swoje przeznaczenie i powinien być zgodnie z nim używany.
Podobnie jest z webinariami, które zwłaszcza w czasach ograniczonej możliwości organizowania spotkań na sali cieszą się co raz większą popularnością.
Czym jednak są webinaria?
Cytując definicję z Wikipedii:
Webinarium (ang. web „sieć”, seminar „seminarium”) – rodzaj internetowego seminarium prowadzonego i realizowanego za pomocą technologii webcast, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami, z wykorzystaniem wirtualnych narzędzi.
Jest to doskonała definicja, podkreślająca znaczenie słowa seminarium będącego częścią składową nazwy. Webinarium w dosłownym rozumieniu jest to bowiem spotkanie względnie niewielkiej liczby uczestników (umożliwiające aktywny udział w spotkaniu każdego z nich) pozwalające na wymianę myśli, pracę z dokumentami i wspólne rozwiązywanie problemów, często moderowane przez eksperta. Idealnymi narzędziami do realizowania tak rozumianych webinariów są wszelkiego rodzaju narzędzia do przeprowadzania telekonferencji niezależnie od tego czy pozycjonują się jako narzędzia do prowadzenia webinariów czy nie. Do najpopularniejszych zaliczyć można m.in. takie narzędzia jak Skype, Zoom, Google Meet czy Microsoft Teams. Są to narzędzia tanie lub darmowe, zaawansowane technicznie, dostępne na wszystkie platformy i godne zaufania. Z naszego punktu widzenia (dewelopera platform LMS) nie ma zatem sensu tworzenia narzędzi konkurujących z wspomnianymi wyżej rozwiązaniami, skupiamy się zatem na tworzeniu integracji pozwalających na zarządzanie (w różnym zakresie, w zależności od narzędzia) spotkaniami z poziomu platformy LMS.
Inaczej sprawa ma się z webinariami w rozumieniu szerszym, czyli masowymi wykładami w czasie rzeczywistym pozwalającymi na interakcję z innymi uczestnikami wydarzenia za pomocą czatu. Organizowanie tego typu webinariów ma oczywiście swoje uzasadnienie. Możliwość wysłuchania eksperta i zadania mu pytań powiązana z poczuciem uczestniczenia w wyjątkowym wydarzeniu na żywo ma swoją wartość zarówno dla uczestników webinarium jak i organizatora. Organizacja takich wydarzeń wiąże się jednak ze pewnymi ryzykami i wymaga przezwyciężenia szeregu ograniczeń, takich jak:
- zapewnienie stałego i szybkiego łącza Internetowego;
- zapewnienie wysokiej jakości kamery i mikrofonu;
- opanowanie przez eksperta kwestii technicznych związanych z prowadzeniem webinarium lub zapewnienie drugiej osoby (operatora) do obsługi technicznej.
Ewentualne problemy, które mogą zdarzyć się przy realizacji wydarzeń w Internecie, na żywo łatwo przezwyciężyć przy realizacji webinariów w ścisłym rozumieniu tego słowa (np. poprzez przełożenie spotkania na inny termin), w przypadku webinariów rozumianych szeroko mogą okazać się fatalne w skutkach ze względu na skalę wydarzenia, zwłaszcza, gdy udział w wydarzeniu był płatny.
Z wymienionych wyżej powodów proponujemy rozwiązanie alternatywne dla prowadzonych na żywo masowych webinariów na platformach webinarowych – natywne webinaria bezpośrednio na platformie LMS.
Aby uniknąć kosztów i problemów z realizacją transmisji na żywo proponujemy:
- wcześniejsze opracowanie wykładu z dbałością o jakość audio i wideo, a także montaż zwiększający atrakcyjność wydarzenia;
- publikację nagrania w formie premiery (emisja na żywo w określonym z góry czasie) na YouTube lub Vimeo;
- umieszczenie transmisji na platformie LMS poprzez wklejenie kodu dostarczanego przez YouTube lub Vimeo.
Dodatkowo w naszym podejściu do webinarów interakcja użytkowników z ekspertem nie odbywa się za pośrednictwem czatu, który w przypadku większych wydarzeń jest zupełnie nieczytelny (mnóstwo niemerytorycznych komentarzy, zbyt szybkie przewijanie okna czatu, brak logicznego powiązania odpowiedzi eksperta z pytaniem użytkownika), ale za pomocą systemu pytań i odpowiedzi. Użytkownicy mogą w każdej chwili zadać ekspertowi pytanie udostępniane ekspertowi, ale to ekspert decyduje, ile pytań widzi i w jakim tempie mu się one wyświetlają. W momencie udzielenia odpowiedzi przez eksperta odpowiedź wraz z treścią pytania wyświetlane są wszystkim uczestnikom webinaru. Dodatkowo użytkownik, który zadał pytania widzi oznaczenie, że ekspert udzielił odpowiedzi na zadane przez niego pytanie. Oczywiście cała funkcjonalność zakłada całkowite poszanowanie i ochronę danych osobowych użytkowników.
Po zakończeniu webinaru (zmianie jego statusu z online na archiwalny) automatycznie tworzona jest strona archiwalna pozwalająca na odtworzenie całej transmisji oraz zapoznanie się z wszystkimi odpowiedziami udzielonymi przez eksperta.
Zastosowanie naszego podejścia do organizacji webinariów pozwala na:
- zminimalizowanie ryzyk technicznych związanych z transmisją na żywo;
- zwiększenie satysfakcji uczestników webinaru poprzez zapewnienie wysokiej jakości obrazu, dźwięku czy montażu;
- maksymalizację efektywności wykorzystania czasu spędzonego przez eksperta z uczestnikami webinarium (ekspert cały czas w trakcie transmisji może poświęcić udzielaniu odpowiedzi na pytania uczestników).
Wszystkie wskazane wyżej zalety techniczne i organizacyjne nie zmniejszają w żaden sposób marketingowych korzyści z realizacji wyjątkowego wydarzenia w czasie rzeczywistym.
Oczywiście jeżeli tylko organizator przygotowany jest technicznie i metodycznie do realizacji transmisji na żywo to nic nie stoi na przeszkodzie by zamiast premiery nagranego wcześniej materiału wideo zamieścić na platformie transmisje na żywo realizowaną na YouTube lub Vimeo.